Bahaya radioaktif Al-Quran mendahului zaman

Dan Allah telah jadikan untuk kamu apa-apa dari dzilaalan yang telah Dia ciptakan. Dan Dia jadikan untuk kamu (bahan-bahan) dari bukit-bukau sebagai (bahan-bahan) penutupan (perlindungan dan keselamatan) , dan Dia jadikan untuk kamu pakaian untuk memelihara dari kepanasan (tenaga getaran) dan pakaian untuk memelihara(melindung) dari tenaga kekuasaan yang sangat hebat kamu (seperti pencemaran radiasi yang dilakukan oleh manusia), demikian itu Dia telah sempurnakan nikmatNya ke atas kamu semoga kamu menyerah diri (sentiasa menjadi selamat). An-Nahla 16:81

Secara ringkasnya ayat 16:81 ini adalah satu ayat saintifik, yang mengandungi ilmu yang tinggi lagi hebat. Ianya juga ayat hukum dan perundangan iaitu keperluan umat Islam menyediakan pakaian atau sistem pertahanan sel-sel badan dan otak.

Ianya harus dikaji dan difahami dengan ayat 16:48 dan ayat 51:1-11. Ianya menjelaskan tentang bahaya dari pencemaran kuasa getaran (string vibration) seperti “ionization” dan kuasa radiasi seperti pancaran radioaktif dan gelombang elektromagnetik. Manusia tidak boleh menuduh Allah SWT zalim (kerana tidak memberi ilmu) sekiranya tubuh-badan dan minda mereka rosak disebabkan kesan dan impak pencemaran radiasi.

Dalam ayat ini Allah SWT membuktikan kepada manusia bahawa kitab Al-Quran adalah kitab yang mendahului zaman, kitab yang mengajar umat Islam perkara-perkara ghaib yang tidak dapat difahami oleh manusia yang hidup pada zaman Nabi SAW.

*Sumber dari kajian-quran.blogspot.com (Quran Menjelaskan Sistem Pertahanan Badan dan Minda)

Pemerintahan Imam Mahdi Selepas Kematian Dajjal

Sabda Nabi SAW
Ketika al-Mahdi dan umat Islam yang turut berada di Baitulmaqdis mahu mengerjakan sembahyang subuh, tiba-tiba Isa bin Maryam turun. Maka al-Mahdi mundur ke belakang agar Nabi Isa ke hadapan untuk menjadi imam (sembahyang subuh mereka). Lantas Nabi Isa meletakkan kedua-dua belah tangannya ke atas kedua-dua belah bahu al-Mahdi sambil berkata, “Silakan maju ke hadapn dan jadi imamlah. Sesungguhnya (sembahyang subuh) ini diiqamatkan untukmu.” Maka al-Mahdi menjadi imam bagi para mukmin dan Nabi Isa AS.”(Ibnu Majah & Abu Nuaim)

Sabda Nabi SAW,
Al-Mahdi memalingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri (memerhatikan makmum pada saf pertama), maka ketika itulah Nabi Isa turun dari langit, laksana menitisnya air daripada rambut al-Mahdi. Lantas al-Mahdi berkata, “Sila ke depan dan jadilah imam (kami).” Nabi Isa menjawab, “Sesungguhnya sembahyang ini diiqamatkan untukmu.” Kemudian Nabi Isa sembahyang di belakang seorang lelaki daripada keturunanku.  (At-Tabrani & Abu Nuaim)
Setelah cukup empat puluh hari Dajjal memerintah dunia dengan keadaan yang amat menderitakan seluruh kemanusiaan, manusia yang mengikutinya mulai amat sedar betapa silapnya mereka kerana terlalu mengikut cakap-cakap Dajjal itu. Betapa jauhnya perbezaan antara pemerintahan Islam sebelumnya dengan pemerintahan Dajjal yang sedang memerintah pada hari ini. Pemerintahan Islam cukup ideal dan baik, membawa rahmat yang tidak terhingga kepada seluruh manusia, malah yang kafir pun turut mendapat limpahan nikmat yang Allah turunkan. Pemerintahan Dajjal ini bukannya membawa kebaikan, malah orang yang menuhankannya pun turut mendapat susah dan takut. Begitu jauhnya perbezaan antara kedua-dua bentuk pemerintahan ini.

Namun untuk berpatah balik amatlah sukar pula, malah boleh dikatakan bahawa pintu taubat sudahpun Allah tutup untuk setiap yang mengikut Dajjal itu. Maka mereka menjadi golongan yang amat menyesal. Dalam keadaan yang penuh menyesal itulah Allah turunkan Nabi Isa AS kepada umat Islam, membawa khabar berita yang amat menggembirakan seluruh umat Islam yang sedang sangat menderita itu. Turunnya Nabi Isa AS bukanlah sebagai seorang rasul yang akan mengembangkan ajaran baru. Tugas itu sudahpun ditutup dengan wafatnya Rasulullah SAW lebih seribu empat ratus tahun dahulu.

Tugas pertama Nabi Isa AS adalah sebagai pembunuh Dajjal. Untuk tujuan itu, Nabi Isa AS diturunkan oleh Allah pada waktu subuh, ketika umat Islam sedang berdiri untuk mengerjakan sembahyang subuh. Turunnya Nabi Isa AS ini memang mengejutkan seluruh umat Islam. Selepas sembahyang subuh itulah Nabi Isa AS bersiap-siap untuk membunuh Dajjal seperti yang Allah SWT perintahkan kepadanya sebelum turun ke bumi ini. Dari mana turunnya Nabi Isa AS itu tidak perlulah dikaji-kaji dan dicungkil-cungkil. Yang penting sekali, Nabi Isa AS sudahpun turun semula ke dunia, dalam keadaan seolah-olah orang yang baru berusia 33 tahun, sama seperti keadaannya sewaktu diselamatkan oleh Allah daripada ditangkap oleh Yahuza Iskarius, anak muridnya yang membelot dahulu.

– Artikel ini adalah sebahagian daripada buku Imam Mahdi: Rahasia Kegemilangan Umat Islam pada Zaman Modern karangan Ustadz Hawari bin Abdul Malik
*Sumber dari kawansejati.org

5 Klub Malam Terbaik Di Eropa

5 Klub Malam Terbaik Di Eropa – Benua Eropa memang tidak akan kehabisan tempat menarik yang bisa dikunjungi. Dari mulai wisata alam, tempat unik, hingga bangunan-bangunan bersejarah tersebar di seluruh penjuru Eropa. Tentu, tempat-tempat seperti ini adalah tujuan utama Anda yang ingin berlibur ke Eropa. Di samping tempat-tempat yang biasa dikunjungi untuk berwisata, Eropa juga menawarkan tempat 'wisata' lain.

Mungkin tempat ini tidak akan menjadi tujuan utama Anda yang berlibur, tetapi dapat menjadi alternatif untuk menghabiskan malam hari di Eropa. Tempat tersebut adalah klub malam. Dikutip dari The Guardian pada Minggu (4/1/2014), DJ (Disc Jockey) terkenal serta para promotor dan manajer label mengatakan dimana klub malam favorit mereka di Eropa. Hasilnya adalah beberapa klub malam berikut yang tentu bisa Anda jadikan referensi.

Berikut adalah 5 Klub Malam Terbaik Di Eropa :


1. Air, Amsterdam

Klub Malam Terbaik Di Eropa

Amsterdam adalah kota yang sangat tepat untuk hampir semua aktivitas, termasuk berpesta di malam hari. Dalam hal ini, klub Air adalah juaranya. Terletak di lokasi yang sangat strategis, yaitu di Rembrang Square (Rembrandplein), klub ini memiliki sound system Void yang menjanjikan sensasi luar biasa di seluruh penjuru ruangan.


2. Yoyo, Paris

Klub Malam Terbaik Di Eropa
Paris memang terkenal dengan eksotismenya, termasuk dalam hal klub malam. Klub Yoyo, Paris, adalah perpaduan antara ruangan konser dan DJ set. Saat berada di dalam, pada langit-langit ruangan ada semacam balkon besar yang mengingatkan pada gedung pertunjukan seni. Dengan dekorasi perkotaan dan grafiti di dinding, klub malam ini terlihat sangat 'nyeni'.


3. Elrow, Barcelona

Klub Malam Terbaik Di Eropa
Selain memiliki klub sepakbola hebat, ternyata Barcelona juga memiliki klub malam yang tidak kalah hebatnya. Klub Elrow di Barcelona ini akan membuat Anda kuat untuk berpesta sepanjang malam. Tidak seperti klub malam lainnya, letak klub ini tidak berada di pusat kota, melainkan di luar kota dekat bandara setempat.


4. Propaganda, Moscow

Klub Malam Terbaik Di Eropa
Nama Klub ini cukup menarik, Propaganda. Terletak di Moscow, Rusia, klub ini telah berdiri sekitar 20 tahun. Saat memasuki klub ini pada jam-jam awal, maka Anda akan disuguhkan dengan musik santai dulu. Tetapi, semakin malam maka klub akan semakin 'menggila'.


5. Barbarellas Discoteque, Tisno, Kroasia

Klub Malam Terbaik Di Eropa
Klub Barbella digelar dengan konsep outdoor. Sebelumnya, klub malam ini memiliki konsep indoor dengan gaya ruangan retro ala tahun 1970-an. Tetapi, saat ini gedung tersebut telah ditinggalkan sama sekali. Anda akan diajak berpesta di ruang terbuka hingga pukul 6 pagi.


Sumber : Liputan6.com

http://kumpulan-berita-unik.blogspot.com/2015/01/klub-malam-terbaik-di-eropa.html

5 Pemenang Nobel Paling Muda Di Dunia

Hadiah Nobel dianggap sebagai salah satu penghargaan paling terhormat di dunia. Sejak tahun 1901-2014,  hadiah nobel telah diberikan kepada 889 yang terdiri dari 25 organisasi dan 864 individu. Dari sekian banyak pemenang, ada beberapa pemenang nobel yang masih muda, siapa saja mereka?

Berikut adalah 5 Pemenang Nobel Paling Muda Di Dunia :


1. Malala Yousafzai

Pemenang Nobel Paling Muda Di Dunia

Pada tahun 2014 , Malala Yousafzai menjadi pemenang Nobel paling muda, saat itu usianya baru 17 tahun.  Aktivis dari Pakistan untuk pendidikan perempuan ini juga merupakan salah satu dari ” 100 Orang Paling Berpengaruh di Dunia ” pada tahun 2013. Dia adalah perempuan Pakistan kedua yang menerima Hadiah Nobel. Saat ini Malala telah menjadi salah satu ikon yang mengingpirasi jutaan perempuan di negara-negara dunia.


2. Lawrence Bragg

Pemenang Nobel Paling Muda Di Dunia
Pada tahun 1915, Lawrence Bragg menjadi orang pemenang nobel paling muda bidang Fisika  pada usia 25 atas jasanya dalam menganalisa struktur kristal dengan menggunakan sinar – X. Ini merupakan langkah penting dalam pengembangan kristalografi sinar-X. Saat ini, ia adalah orang termuda kedua yang memperoleh hadiah Nobel.  Sepanjang hidupnya, ia juga memenangkan sejumlah penghargaan lainnya termasuk Matteucci Medal , Copley Medal , Royal Medal dan lainnya. Hingga saat ini , ia tetap termuda penerima Nobel dalam bidang fisika.


3. Werner Heisenberg

Pemenang Nobel Paling Muda Di Dunia
Pada usia 31, fisikawan teoritis Jerman Werner Heisenberg memenangkan Hadiah Nobel Fisika untuk penciptaan mekanika kuantum, aplikasi yang memiliki yang menyebabkan ditemukannya   bentuk allotropic hidrogen. Dia adalah pemenang nobel paling muda pada tahun 1932. Laki-laki ini dalah salah satu pelopor utama mekanika kuantum . Dia telah diberi gelar doktor kehormatan dari Universitas Bruxelles, Universitas Teknologi Karlsruhe dan University of Budapest. Dia juga memberikan kontribusi penting untuk teori hidrodinamika aliran turbulen, inti atom, ferromagnetism, sinar kosmik , dan partikel subatomic.


4. Paul A.M. Dirac

Pemenang Nobel Paling Muda Di Dunia
Laki-laki ini menjadi pemenang nobel paling muda di bidang Fisika  tahun 1933 pada usia 31 tahun untuk penemuannya mengenai teori atom. Fisikawan teoritis  Inggris ini dianggap sebagai salah satu tokoh kunci yang bekerja di bidang mekanika kuantum dan elektrodinamika kuantum. Dalam masa hidupnya, ia menjabat sebagai profesor di beberapa universita, baik itu di University of Cambridge atau University of Miami atau Florida State University.


5. Carl D. Anderson

Pemenang Nobel Paling Muda Di Dunia
Fisikawan Amerika Carl D. Anderson adalah pemenang nobel paling muda untuk bidang Fisika Prize pada tahun 1936. Pada saat kemenangannya dia berusia 31 tahun . Dia memenangkan hadiah “untuk penemuan positron”.Tahun berikutnya, ia memenangkan Elliott Cresson Medal. Dia juga memberikan kontribusi yang signifikan terhadap penemuan muon.


Sumber : liputan6.com

http://kumpulan-berita-unik.blogspot.com/2015/01/pemenang-nobel-paling-muda-di-dunia.html

Green Bay Banyuwangi, Hijaunya Pantai di Ujung Pulau Jawa


Green Bay Banyuwangi | Teluk Hijau Banyuwangi ialah satu buah pantai | teluk terletak atau berlokasi di Kecamatan Pesanggaran tepatnya di desa Sarongan. Pantai ini tetap berada dalam Taman Nasional Meru Betiri. Berjarak 90 km dari arah pusat kota Banyuwangi kearah selatan, tetap satu arah dgn pantai Sukamade & Pantai Rajegesi Banyuwangi.


Seperti halnya Pantai Pulau Merah, Green Bay atau Teluk Hijau yaitu salah satu andalan Kab Banyuwangi dalam rangka promosi kepariwisataannya terkecuali pun ragam budaya. Sebab benar-benar Banyuwangi sedang gencar-gencarnya mempromosikan & menggali potensi daerah lewat kepariwisataan & kebudayaan, sehingga tidak heran pun kalau tidak sedikit terdapat event budaya di Banyuwangi seperti Jazz ijen, Gandrung Sewu, festival Kuwung, Banyuwangi Etnic Carnival, & lain-lain disalah satu Kab jatim yg populer bersama “Sunrise of Java” ini, lantaran benar-benar Banyuwangi termasuk juga sektor dari promosi pariwisata Jawa Timur terkecuali termasuk wisata gunung Bromo.

Green Bay Banyuwangi oleh penduduk kira kira pun biasa dinamakan dgn pantai “Teluk Ijo”, dinamakan begitu sebab memang lah dari kejauhan teluk ini kelihatan berwarna hijau tak seperti rata-rata pantai yang lain berwarna biru. Warna hijau tersebut lantaran adanya alga (sejenis plankton) berwarna hijau yg hidup diperairan / pantai dangkal disini.

Kelihatan di sebelah barat & timur Green Bay terdapat batuan karang. Suasana asri menciptakan siapapun yg menikmatinya merasa kagum bakal kebesaran Yg Kuasa. Seperti halnya rata-rata teluk, ombak di Green Bay Banyuwangi tergolong santai maka disini kita dapat berenang atau sekedar main air dipantainya.

Dari Kota Banyuwangi menuju ke arah selatan melintasi Kabat, Rogojampi, Srono, Cluring, sampai tiba di simpang empat Desa Jajag, setelah itu belok kiri.
Seterusnya kita bakal tiba di satu buah simpang empat & membawa arah serong kiri melintasi Desa Sambirejo & Desa Seneporejo seterusnya tembus di Pasar Kesilir. Atau membawa arah lurus (melintasi Desa Gambiran, Jembatan Gambiran-Bangorejo, dulu belok kiri arah Pedotan melintasi Tugu Tani Gunungsari & Monumen P. Kusno, setelah itu tiba di simpang empat & belok kanan sampai tiba di persimpangan Pedotan.
kemudian pilih membawa arah kiri melintasi Buk Putih sampai tiba di simpang empat Siliragung, atau membawa arah konsisten melintasi Desa Sukorejo & Desa Kesilir & tiba pula di simpang empat Siliragung.
Dari simpang Siliragung kita mampu membawa arah serong kiri melintasi Kantor Camat Siliragung, Polsek Siliragung, dulu tiba di simpang empat & belok kanan melintasi Jembatan Kalibaru & tiba di simpang empat Pasar Sanggar, atau membawa arah lurus melintasi Jembatan Siliragung-Sumbermulyo & Jalan Ahmad Kusnan & tiba di simpang empat Pasar Sanggar. Jikalau kita dari simpang empat Siliragung membawa arah lurus, tiba di Persimpangan Penyu bisa cepat belok kanan tidak dengan melintasi Pasar Sanggar, melintasi jalur ini bakal berjumpa di satu titik (Kantor Desa Sumbermulyo) bersama yg dari arah Pasar Sanggar.
Dari Kantor Desa Sumbermulyo belok kiri menuju Desa Sumberagung. seterusnya kita tiba di Persimpangan Pancer, ambil arah lurus melintasi jalur Gunung Gamping & Perkebunan Sungailembu. Dari sini keadaan jalan masihlah baik sampai tiba di makam Sungailembu di mana pada awal mulanya kita belok kiri di Persimpangan Pabrik. Dari makam jalan lurus sampai tiba di Persimpangan Kandangan.
Dari sana, kamu bakal membawa arah kiri melintasi pemukiman masyarakat di Desa Kandangan & jembatan kayu Kandangan-Sarongan atau membawa arah lurus melintasi Afdeling Sumberbopong Sungailembu & Perkebunan Sumberjambe. Ke-2 jalur ini bakal mengarah ke Terminal/Pasar Sarongan.
Dari Pasar menuju ke arah selatan melintasi Gereja Pantekosta, Kantor Desa Sarongan, Dusun Besaran, Dusun Bayuran & Dusun Rajegwesi & tiba di pos sensor & karcis.
Dari pos mari membawa arah serong kiri (melintasi Pantai Rajegwesi dulu belok kanan) atau membawa arah lurus (melintasi Perumahan Tsunami) sampai tiba di kawasan parkir kendaraan yg terletak di kawasan Teluk Damai.
Dari sini perjalanan dilanjutkan bersama jalan kaki mendaki jalur sepanjang 1 kilo meter di bukit mungil di tiba di Pantai Batu. Dari Pantai Batu, Teluk Hijau cuma berjarak seputar 300 m.

Sumber : http://traveloista.blogspot.com/2015/10/green-bay-banyuwangi-hijaunya-pantai-di.html

Tahukah Anda Topi Kecil Yang Sering Dipakai Orang Yahudi?


Sudah menjadi rahsia umum apabila melihat foto dan video untuk mengepung Masjid Al Aqsa dan Palestin, kita akan mendapati warga Yahudi memakai sebuah topi kecil yang hanya menutupi bahagian atas kepala.

Tahukah anda mengapa sebahagian warga lelaki Yahudi memakai topi yang dikenal dengan nama Al kibah atau Kippa ini? Berikut sedikit ulasannya untuk anda;

Kippa atau Alkibah banyak dipakai oleh kumpulan ultra-Ortodoks Yahudi yang dikenali ekstrimis kerana mereka percaya bahawa dengan memakai topi ini akan menghindarkan mereka dari kemarahan langit.

Dalam kepercayaan orang Yahudi di kitab Talmud menyatakan, “Tutup kepala anda agar tidak marah yang berada di atas anda.”

Biasanya Kippa dipakai warga Yahudi semasa menjalankan upacara keagamaan mereka, dan melepaskannya apabila sudah selesai melakukan kegiatan ibadah tersebut.

Tercatat selain Kippa warga Yahudi ultra-Ortodoks juga menggunakan topi hitam yang dikenal dengan sebutan hardam dan biasanya digunakan oleh semua komuniti Yahudi dari timur, manakala semua topi anyaman dengan warna yang berbeza menggambarkan orang Yahudi keagamaan dengan trend nasional.

*sumber dari eramuslim.com

Seorang Lelaki Menjawab Persoalan 7 Wanita

Kaum hawa selalu mengeluh dan melafazkan “susahnya jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah dan meletakkan kaum wanita dalam keadaan tertindas.


Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Keluhan remaja perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”

Keluhan isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan remaja perempuan C:
“Wanita tak boleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan.

Mereka sebenarnya membunuh wanita dan institusi kekeluargaan

Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:
“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sesiapa walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:
“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”

Lelaki beriman bertanya, “Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata, “MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki.”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman. Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan tegakkan agamamu, nescaya syurga menanti.

*Sumber dari mahatera.blogspot.com | cintarindurasul.blogspot.com

Mengantuk Sehabis Makan Siang? Berikut Tips Pencegahannya

Setelah seseorang makan seharusnya badan menjadi lebih segar dan daya tahan makin kuat, namun kebanyakan orang justru mengantuk setelah makan siang. Jadi bisa jadi mengantuk sesudah makan siang adalah keadaan yang tidak normal, kemungkinan ada yang salah dari diri anda

Berikut ini adalah tips agar anda tidak mudah mengantuk setelah makan siang

1. kurangi konsumsi makanan yang mengandung gula serta lemak

Mengurangi makanan yang memiliki kandungan gula serta lemak ketika  makan siang dapat mencegah terjadinya kecelakaan energi. Hal itu karena gula walaupun bisa memberikan dorongan energi yang cepat, namun dapat habis dalam waktu yang cepat pula hingga bikin badan merasa lelah.  Makan buah yang mempunyai rasa manis alami bisa jadi alternatif.

2. Konsumsi karbohidrat kompleks

Makanan yang mempunyai kandungan protein, zat besi  serta karbohidrat kompleks membuat badan menghasilkan hemoglobin yang dibutuhkan untuk membawa oksigen ke seluruh badan untuk menambah daya. Sedang karbohidrat kompleks berikan glukosa pada badan yang berperan untuk bahan bakar yang membantu peranan badan, tetapi di cerna dengan lebih lambat hingga tak cepat menambah gula darah.

3. Makan secukupnya

Jangan makan berlebihan di siang hari karena mengolah makanan dengan porsi besar membuat tubuh terasa lebih lelah dan akhirnya menimbulkan efek mengantuk.

4. Melakukan gerakan ringan

Gerakan ringan seperti loncat-loncat, peregangan, latihan pernapasan atau push-up membuat anda tidak mudah mengantuk. Kerjakan latihan mudah ini di kantor/tempat kerja untuk menambah kandungan oksigen dalam darah untuk menambah daya.

5. Banyak minum air putih sesudah makan siang

Seluruhnya organ dalam tubuh membutuhkan air agar dapat berfungsi dengan baik. Minum air putih sesudah makan siang akan melindungi badan dari dehidrasi. Bisa jadi mengantuk adalah salah satu tanda tubuh sedang mengalami dehidrasi.

6. Tidur yang cukup

Tidur delapan jam setiap malam memberikan tubuh jumlah yang ideal untuk istirahat. Kurang tidur bisa menyebabkan rusaknya jadwal jam biologis badan sehingga membuat Anda merasa lebih capek dan mengantuk di siang hari.

Sumber : sehat-secara-alami.blogspot/2013/12/mengantuk-sehabis-makan-siang-berikut.html

Resep Membuat Kue Putu Ayu Kukus Yang Mudah.

Resep Membuat Kue Putu Ayu Kukus Yang Mudah.
Resep Membuat Kue Putu Ayu Kukus Yang Mudah.

Selamat siang sobat bunda semua berapa hari ini saya tidak membuat resep buat sobat semua di karenakan sedikit mengalami gangguan kesehatan dan sekarang sudah mulai membaik dalam masa pemulihan doakan sobat bunda semua yah  agar ervina sehat selalu amin, dan bisa berbagi resep ke sesama sobat semua, Baiklah pada kesempatan kali ini ervina akan membuatkan Resep Membuat Kue Putu Ayu Kukus Yang Mudah empuk dan lembut supernyamnyam, Kue putu ayu adalah merupakan kue basah yang lembut serta empuk makanan ini termasuk makanan jenis tradisional cara pembuatannya pun sangatlah mudah berikut tutorial Resep Membuat Kue Putu Ayu Kukus Yang Mudah.

Bahan Bahan Yang Di Perlukan.

  • 400 ml santan yg tidak terlalu kental / sedang.
  • 4 butir telur.
  • 350 gram gula putih.
  • 2 sdt sp pengembang.
  • 250 gram tepung terigu.
  • Siapkan pasta pandan dan garam 1 sdt.
  • Dan siapkan cetakan putu ayu / cetakan kue apem.

Cara Membuatnya.

  1. Kocok gula dan telur juga sp pengembang sampai mengembang. lalu masukan tepung terigu sedikit demi sedikit sambil terus di aduk, Lalu masukan juga santan sedikit demi sedikit samai santan habis, lalu masukan pasta pandan kemudian aduk rata dan diamkan selama 10 menit, siapkan panci kukusan biarkan airnya mendidih.
  2. Sementara sambil menunggu air kukusan mendidih, siapkan kelapa sedang / kelapa buat urab, kupas kelapa bagian luar dan kulit dalamnya lalu parut dan taburi garam aduk rata.
  3. Lalu olesi cetakan dengan sedikit minyak goreng, lalu isikan kelapa tiap cetakan 1 1 /2 teh, lalu padatkan kelapa, kemudian tuang adonan 3/4 dari cetakan, lakukan sampai adonan habis, lalu di kukus dengan api yang tidak besar / api sedang.
  4. Lapisi kain bersih pada tutup kukusan agar air uap tidak jatuh pada kue, kukus selama 8/10 menit. atau jika kurang pahan bisa di tes dengan lidi/ tusukan sate yang bersih dengan cara di tusukan pada kue. Jika sudah tidak menempel di lidi berati kue sudah matang.
  5. Kue putu ayu ala dapur ervina siap di hidangkan.

Nah itulah para bunda Resep Membuat Kue Putu Ayu Kukus Yang Mudah ala ervina semoga bermanfaat buat sesama jangan lupa Share ya bun ke sesama sahabat kita.

Sumber : http://chefvina.blogspot.com/2015/10/resep-membuat-kue-putu-ayu-kukus-yang.html
Republish By Serba Serbi

Batu Terbakar Ribuan Tahun

Kira-kira 80 km sebelah barat daya dari ibu kota Provinsi Turki ” Antalya ” , bersebelahan dengan bandar Cirali di sebelah barat daya Turki , Ada batu yang terus menyala ini terletak di sebuah gunung yang berbatu dan didalam batu itu terus mengeluarkan Api yang menyala selama ribuan tahun lamanya.


Sekitar Puluhan titik nyalaan api itu membakar di bahagian yang berhampiran dengan gunung ,sebab-sebab  api menyala  kerana terdapat  gas metana yang bermasalah yang keluar melalui lubang pengudaraan. Penduduk Turki menyebut Batu Terbakar itu dengan sebutan Yanartas , dan mereka menganggarkan bahawa api itu telah menyala selama 2500 tahun lamanya. Lubang ventilasi tersebut merupakan pelepasan terbesar dari gas metana abiogenic yang dijumpai atas tanah setakat ini.


Selama beratus-ratus tahun yang lalu , para nelayan Turki boleh melihat nyalaan api itu dari laut dan mereka sering memanfaatkannya sebagai penunjuk arah untuk mengemudi arah kapal , tapi saat ini Batu Terbakar itu lebih sering digunakan oleh para pendaki untuk memasak dan membancuh teh atau sebagai penghangat disaat cuaca sejuk .